Met een spectaculaire ceremonie werd ‘Orion’, DEME's reusachtige offshore installatieschip van de nieuwe generatie, op 21 november gelanceerd op de COSCO Qidong-scheepswerf in China. De ‘Orion’ heeft een ongeëvenaarde combinatie van buitengewone transport- en laadcapaciteit, indrukwekkende hijshoogte en groene technologie.

Download PDF

Feestelijke lanceringsceremonie in China voor DEME’s reusachtig offshore installatieschip 'Orion'

21 november 2018
Baggerwerken, milieu, offshore & infra

De ceremonie is een belangrijke mijlpaal in de constructie van dit schip van de volgende generatie, waarbij het bouwproject op de werf van COSCO volgens het geplande schema verloopt. De ‘Orion’ zal worden ingezet voor de bouw van de grootste offshore windmolenparken, voor installaties in de olie- en gasindustrie en voor de ontmanteling van offshore installaties. Het installatieschip heeft een totaal geïnstalleerd vermogen van 44.180 kW, wordt uitgerust met een hightech Liebherr-kraan met een hijsvermogen van 5.000 ton en kan zware lasten hijsen binnen een uitzonderlijk grote radius. De lasten kunnen tot een ongekende hoogte van meer dan 170 m worden getild.

Bovendien werd het schip ontworpen met een maximum aan dekruimte en draagvermogen, waardoor het over een buitengewone transport- en laadcapaciteit beschikt. Zo kan de ‘Orion’ de zwaarste monopijlers, jackets, windturbineonderdelen en -structuren in één keer vervoeren en de nieuwste generatie multi-megawatt windturbines transporteren en installeren.

Bij het ontwerp van het schip is ook milieuvriendelijkheid een belangrijk criterium. De ‘Orion’ heeft dual fuel-motoren die op twee soorten brandstof kunnen draaien, waaronder vloeibaar aardgas (LNG). Het schip zal een Green Passport en een Clean Design Notation hebben. Dit unieke schip zal ook andere groene innovaties aan boord hebben, zoals een warmteterugwinningssysteem dat de warmte van de uitlaatgassen en koelwater omzet in elektrische energie. Daarnaast beschikt de ‘Orion’ ook over een zogenaamd kouderecuperatiesysteem, waarbij de warmte die vereist is voor de verdamping van LNG tot aardgas wordt onttrokken aan de accommodatie, waardoor deze gekoeld wordt. Zo kan er energie gespaard worden die nodig is voor de airco.

De ‘Orion’ is 216,5 meter lang en is uitgerust met DP3-technologie. Het schip zal volgens de planning eind 2019 de vloot versterken.

Innovatief vlootinvesteringsprogramma op kruissnelheid
Een aantal baanbrekende schepen werden recent opgenomen in de DEME-vloot, onder andere de baggerschepen met dual fuel-technologie 'Minerva' en 'Scheldt River' in 2017, het kabelinstallatieschip 'Living Stone' en het DP2-hefvaartuig 'Apollo' in 2018. Andere innovatieve schepen die momenteel gebouwd worden, zijn ondermeer de sleephopperzuiger van 15.000 m³ 'Bonny River' en de krachtige cutterzuiger ‘Spartacus’. Daarnaast heeft DEME onlangs twee nieuwe sleephopperzuigers en twee splijtbakken besteld, die in 2020 de vloot zullen vervoegen.

Over DEME

DEME, de Belgische bagger-, waterbouw- en milieugroep, is een internationale marktleider in complexe waterbouwwerken.

Dankzij zijn organische groei is DEME, dat kan bogen op ruim 140 jaar ervaring en knowhow, nu ook actief in verscheidene aanverwante sectoren, zoals de financiering van waterbouw- en milieuprojecten, de uitvoering van complexe EPC-gerelateerde waterbouwprojecten waaronder civieltechnische werken, de ontwikkeling en bouw van projecten rond hernieuwbare energie, dienstverlening voor de olie-, gas- en energiesector, sanering en recyclage van vervuilde grond en slib, het oogsten van natuurlijke rijkdommen in de zee, enz.

Zijn geïntegreerde bedrijfsstructuur maakt van DEME een sterke aanbieder van totaaloplossingen voor zijn klanten. DEME beschikt over een ultramoderne, hightech en veelzijdige vloot.

De DEME Group telt 5.100 werknemers over de hele wereld en boekte in 2017 een omzet van 2,37 miljard euro.

www.deme-group.com

Voor bijkomende informatie:
Vicky Cosemans 
Head of Communications DEME Group
cosemans.vicky@deme-group.com 
+32 3 250 59 22 or +32 496 588 645