Doha, Qatar – Op 26 februari 2015, startte de Deputy Emir van Qatar, Zijne Hoogheid Sheikh Abdullah bin Hamad Al Thani, officieel de gecontroleerde onderwaterzetting van het nieuwe Hamad Port Project in aanwezigheid van Zijne Hoogheid Abdullah bin Nasser bin Khalifa Al Thani, de Eerste Minister en Zijne Excellentie Jassim Saif Al Sulaiti, de Minister van Transport.

Download PDF

Versnelde mariene toegang tot het nieuwe Hamad Port in Qatar

3 maart 2015
Baggerwerken, milieu, offshore & infra

In maart 2012 kende het New Port Project Steering Committee aan MEDCO (Middle East Dredging Company Q.S.C.) het contract voor het uitbaggeren en aanleggen van het toegangskanaal van het ‘New Port Project’ ter waarde van QAR 4,5 miljard (ongeveer 1 miljard euro) toe. MEDCO is een Qatari bedrijf dat gezamenlijke eigendom is van UDC, DEME en Qatar Holding. Het contract omvat het uitbaggeren en uitgraven van zowat 45 miljoen m³ harde rots voor het toegangskanaal, de landaanwinning voor een nieuwe offshore zeemachtbasis van 4,5 km² en de bouw van twee grote golfbrekers bestaande uit 4,5 miljoen ton breuksteen. Een aanzienlijk aandeel van dit New Port Project bestond uit droge uitgravingen. Dit droge gedeelte van de nieuwe haven - tot 15 m onder de zeespiegel - wordt tegen de zee beschermd door een tijdelijke dijk.

Ingevolge de uitstekende vooruitgang die werd geboekt door MEDCO onderkende de klant de opportuniteit om de havenoperaties vroeger op te starten en engageerde hij zich samen met de aannemers in een streven om het programma te optimaliseren. Hierdoor wist de klant zeven maanden voorsprong te nemen op het contractuele tijdstip voor mariene toegang tot de haven en tot de kaaimuren. De volledige oplevering van het Project blijft, zoals voorzien, midden januari 2016.

Aan de hand van een ingenieus systeem van sluizen en sifons laat deze gecontroleerde onderwaterzettingsoperatie in totaal zowat 75 miljoen m³ zeewater in de nieuwe haven stromen; daarbij geldt een limiet van 50 cm per dag om veiligheidsredenen. De sifon van MEDCO alleen al produceert zowat 37.000 m³ per uur. Tegen eind maart zal het water binnen de tijdelijke dijk het zeeniveau bereiken en opent de cutterzuiger "Ambiorix" de volledige mariene toegang tot de haven door de tijdelijke dijk te verwijderen.

MEDCO kreeg onlangs ook de New Port Project 2014 Quality Award toegewezen. Deze onderscheiding erkent de beste kwaliteitsprestaties van een aannemer op het New Port Project voor de jaarlijkse KPI-categorie met een score van 87,05%.

Het New Port Project omvat drie containerterminals met een gecombineerde jaarlijkse capaciteit van meer dan 6 miljoen containers en een treinstation hetwelke is aangesloten op het GCC- spoorwegennet. Deze treinverbinding verbindt de nieuwe haven met de andere Arabische Golfstaten.

Contact:
Jacques Paynjon – Manager Internal and External Communication
T +32.3.210.67.15 - M +32.476.39.05.31